Aspekt wystroju sklepu rozwija się najbardziej dynamicznie,
o czym może świadczyć fakt, że połowa zachodnioeuropejskich sieci detalicznych
planuje priorytetowe inwestycje właśnie w tej dziedzinie, zdając sobie sprawę,
jak bardzo kluczowe jest właściwe wykorzystanie oświetlenia i gry świateł w
sklepowym mikrokosmosie.
Już od dawna ŚWIATŁO w sklepie nie tylko służy do wyraźnej
ekspozycji oferowanych produktów, ale również tworzy atmosferę sklepu, budząc
emocje, wpływa na podejmowanie decyzji o zakupie i podkreśla tożsamość firmy
lub marki. Dziś jednak coraz bardziej daje się zauważyć przesunięcie środka
ciężkości w technikach ekspozycji w kierunku efektów wizualnych przyciągających
uwagę przez grę kontrastujących z sobą subtelnych barw na powierzchniach
zamykających przestrzeń sklepu. Oprócz dynamicznego oświetlenia produktów coraz
większą rolę odgrywa taniec barwnych świateł na oświetlonych płaszczyznach: na
ścianach stanowiących tło wystawy lub ekspozycji wewnętrznej, ale również na
suficie i podłodze. Gra barw i światłocieni na tych mało wykorzystywanych
częściach powierzchni sklepu pozwala na przyciągnięcie uwagi klienta do
określonych części sklepu i na dynamiczną a zarazem subtelną dywersyfikację
przestrzeni handlowej.
Coraz większą rolę odgrywa kreowanie przez system
oświetlenia (kształt lamp, temperatura, kolor, i natężenie światła) tożsamości
firmy i marki w sklepach sieciowych lub monobrandowych –powstało nawet
określenie „oświetlenia firmowego”.
Inną dającą się zaobserwować tendencją jest coraz szersze
wykorzystanie w pomieszczeniach handlowych urządzeń, które do niedawna
pozostawały domeną teatrów, sal koncertowych i dyskotek. Coraz bardziej w
interakcji z klientem przychodzącym do sklepu liczy się dynamizm ekspozycji i
gra emocji.
Technologia oświetlenia rozwija się bardzo szybko. Rynek
oferuje coraz mniejsze rozmiary źródeł światła o coraz większych możliwościach.
Nie bez znaczenia jest też ich coraz większa wydajność, trwałość i coraz niższe
zużycie energii. Od pewnego czasu prym wiodą tu ciągle doskonalone lampy
metalohalogenkowe, zapewniające najlepszą wydajność i efektowność iluminacji.
Obiecująca wydaje się też energooszczędna i bezpieczna (nie emitująca promieni
ultrafioletowych) technologia diodowa LED, jednak z uwagi na zbyt niskie
jeszcze parametry emitowanego światła jest ona raczej tematem na bliską
przyszłość.
Daje się zauważyć wzrost świadomości jak ważną rolę w
wystroju sklepu pełni PODŁODA. Z jednej strony jej kolorystyka, faktura i
materiał, z jakiego jest wykonana, w ogromnej mierze wpływa na atmosferę i
wizerunek sklepu, z drugiej strony jest ona częściowo niewykorzystanym miejscem
spotkania i interakcji z klientem.
źródło www.norco.pl
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz