niedziela, 15 czerwca 2014

oświetlenie, podłoga - efektywność VM

Aspekt wystroju sklepu rozwija się najbardziej dynamicznie, o czym może świadczyć fakt, że połowa zachodnioeuropejskich sieci detalicznych planuje priorytetowe inwestycje właśnie w tej dziedzinie, zdając sobie sprawę, jak bardzo kluczowe jest właściwe wykorzystanie oświetlenia i gry świateł w sklepowym mikrokosmosie.

Już od dawna ŚWIATŁO w sklepie nie tylko służy do wyraźnej ekspozycji oferowanych produktów, ale również tworzy atmosferę sklepu, budząc emocje, wpływa na podejmowanie decyzji o zakupie i podkreśla tożsamość firmy lub marki. Dziś jednak coraz bardziej daje się zauważyć przesunięcie środka ciężkości w technikach ekspozycji w kierunku efektów wizualnych przyciągających uwagę przez grę kontrastujących z sobą subtelnych barw na powierzchniach zamykających przestrzeń sklepu. Oprócz dynamicznego oświetlenia produktów coraz większą rolę odgrywa taniec barwnych świateł na oświetlonych płaszczyznach: na ścianach stanowiących tło wystawy lub ekspozycji wewnętrznej, ale również na suficie i podłodze. Gra barw i światłocieni na tych mało wykorzystywanych częściach powierzchni sklepu pozwala na przyciągnięcie uwagi klienta do określonych części sklepu i na dynamiczną a zarazem subtelną dywersyfikację przestrzeni handlowej.
Coraz większą rolę odgrywa kreowanie przez system oświetlenia (kształt lamp, temperatura, kolor, i natężenie światła) tożsamości firmy i marki w sklepach sieciowych lub monobrandowych –powstało nawet określenie „oświetlenia firmowego”.
Inną dającą się zaobserwować tendencją jest coraz szersze wykorzystanie w pomieszczeniach handlowych urządzeń, które do niedawna pozostawały domeną teatrów, sal koncertowych i dyskotek. Coraz bardziej w interakcji z klientem przychodzącym do sklepu liczy się dynamizm ekspozycji i gra emocji.
Technologia oświetlenia rozwija się bardzo szybko. Rynek oferuje coraz mniejsze rozmiary źródeł światła o coraz większych możliwościach. Nie bez znaczenia jest też ich coraz większa wydajność, trwałość i coraz niższe zużycie energii. Od pewnego czasu prym wiodą tu ciągle doskonalone lampy metalohalogenkowe, zapewniające najlepszą wydajność i efektowność iluminacji. Obiecująca wydaje się też energooszczędna i bezpieczna (nie emitująca promieni ultrafioletowych) technologia diodowa LED, jednak z uwagi na zbyt niskie jeszcze parametry emitowanego światła jest ona raczej tematem na bliską przyszłość.

Daje się zauważyć wzrost świadomości jak ważną rolę w wystroju sklepu pełni PODŁODA. Z jednej strony jej kolorystyka, faktura i materiał, z jakiego jest wykonana, w ogromnej mierze wpływa na atmosferę i wizerunek sklepu, z drugiej strony jest ona częściowo niewykorzystanym miejscem spotkania i interakcji z klientem.  

źródło www.norco.pl

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz